torsdag 13 februari 2014

När är det dags att uppgradera?

Den nya spelgenerationen är här. Har det blivit dags att slänga in sin gamla Xbox 360 och PlayStation 3 i garderoben? Eller är det bättre att vänta?

Xbox One har visserligen inte släppts i Sverige än, men för den som verkligen vill få tag i den går det utmärkt både att importera eller att köpa importerade konsoler i svenska butiker. PlayStation 4 är lanserad, men är å andra sidan slutsåld överallt. Sony har inte lyckats möta den stora efterfrågan någonstans. Och nu i februari måste de dessutom prioritera lanseringen i Japan. Samtidigt fortsätter spelen att komma till Sonys och Microsofts äldre konsoler även under 2014.

För den som funderar på att köpa en ny konsol finns tre alternativ.


PlayStation 4 
Sonys maskin har redan innan lanseringen sett ut som denna generations självklara vinnare. Den är billigare än Xbox One, mer kraftfull och liknar en traditionell spelkonsol. Handkontrollen är förbättrad (även om den dras med kvalitetsproblem), alla stora utvecklare planerar att släppa spel till formatet (hundra spel ska släppas under 2014). Dessutom är onlinetjänsten PlayStation Plus är allt mer attraktiv, och Sonys planer på streaming av spel till alla plattformar via PlayStation Now är spännande.

Sony har inte lyckats möta efterfrågan på PS4. Samtidigt menar företaget att intresset för PlayStation 3 avtagit oväntat fort, vilket den svaga julförsäljningen i Nordamerika var ett tydligt tecken på. Många vill ha något nytt nu, och kanske innebär det att PS3 fasas ut lite snabbare än väntat. Det betyder full satsning på PS4.

Styrkan i PS4 är att den kommer att få många exklusiva spel, precis som PS3, och dessutom ser ut att i likhet med Xbox 360 få de bästa versionerna av multiformatsspelen. På så vis blir rollerna ombytta den här gången. Det är faktiskt svårt att se några direkta svagheter i PS4.


Xbox One
Microsofts tredje spelkonsol borde vara klippt och skuren för mig efter att jag varit både Xbox och Xbox 360 trogen. Men det är mycket med Xbox One jag inte gillar. Dels är den för dyr. Dels är jag inte intresserad av Kinect, även om kameran absolut kan sägas vara en kul pryl. Att Xbox One dessutom är den sämst designade konsolen sedan Panasonics 3DO och Philips CDi gör inte saken bättre.

Men. Microsoft har aldrig satsat så mycket på spel som de gör just nu. Xbox One kommer att få sin beskärda del av väldigt bra spel, och det kan man inte bara ignorera. Problemet är att priset måste falla innan Xbox One kan bli ett hett alternativ för mig. Jag ser gärna att Microsoft dumpar Kinect, eller åtminstone gör gränssnittet mer fritt från den, och lanserar en slimversion som inte tar upp hela TV-bänken. Då kan det bli ett köp. Men det lär dröja innan det blir verklighet.



Wii U
Slutligen har vi Wii U, det stora sorgebarnet för denna nya generation. Än så länge är Nintendos konsol endast att rekommendera för de som inte kan leva utan Nintendos exklusiva titlar, och knappt ens till dem. Men det är tänkbart att Wii U, i takt med att multiformatsspelen öses över både Xbox One och PS4, med tiden kan bli en hygglig andrahandskonsol.

För att den ska bli det måste dock priset sjunka, och det rejält. Jag kan tänka mig att köpa en Wii U för någonstans mellan 1000 och 1500 kr. Om det ingår ett eller två spel. Där är vi inte än, och det finns inga tecken på att Nintendo kommer att dumpa priset eftersom det skulle innebära stora förluster och förmodligen inte hjälpa försäljningen tillräckligt för att kompensera för detta.

Slutsats...
Jag kommer att köpa PlayStation 4. Den är det självklara förstavalet för flertalet den här generationen. Men inte riktigt än. Innan dess ämnar jag köpa PlayStation 3 och komma ikapp med ett antal titlar jag ännu inte lagt fingrarna på. Dels är PS4 slutsåld överallt, och jag har ingen lust att betala Blocketpriser. Dels saknas en riktig killer app än så länge.

Jag skulle därför råda de flesta att vänta tills november eller i början av 2015. Då har vi förhoppningsvis tillräckligt många intressanta spel att välja bland, konsolen har fått stöd för externa musikspelare och 3D-Blu-ray, och med lite tur har Sony även åtgärdat kvalitetsproblemen med handkontrollen. Under 2015 ska även PS Now börja fungera i Europa. Det kommer bli ett storslaget år för PS4.