tisdag 13 oktober 2015

Uncharted-samlingen är smått magisk


Remasters kan vara ett sätt att tjäna snabba pengar. Men de kan också vara återutgivningar gjorda med kärlek. Uncharted: The Nathan Drake Collection tillhör definitivt den senare kategorin. Bluepoint har verkligen gjort de tre Uncharted-spelen rättvisa när de nu släpps i en fin samling till PlayStation 4.

Eftersom jag ägde Xbox 360 under den förra generationen och inte köpte PlayStation 3 förrän för drygt ett och ett halvt år sedan, var jag sen på bollen när det gäller Uncharted.

Jag kom dock att älska Naughty Dogs matinéäventyr från första stund. Nathan Drakes lättsamma attityd, de fantastiska miljöerna, den felfria kontrollen, det filmiska upplägget och inte minst tempot höll mig verkligen klistrad. Detta var spel helt i min smak med Uncharted 2 som den absoluta höjdpunkten.

Det är därför med glädje jag nu återupplever de Uncharted-spelen på PlayStation 4. Denna gång med bättre grafik och med en mycket bättre handkontroll i mina händer. Special Edition, innehållande spelet i en plåtlåda, en tunn bildbok och några klistermärken, är dock lite av en besvikelse.