fredag 9 oktober 2015

Xbox One sålde bäst i Latinamerika 2014


Nordamerika har alltid varit den starkaste marknaden för Xbox ända sedan den första konsolen från Microsoft lanserades 2001. Just nu har dock Sony något större försäljningsframgångar på den nordamerikanska marknaden, även om gapet är knappt.

Men det finns faktiskt en annan marknad där Xbox dominerar. I Latinamerika sålde Xbox One bättre än PlayStation 4 under 2014. Det är ingen liten spelmarknad vi talar om utan den som växer näst snabbast i världen. Under fjolåret var Latinamerika den tredje största marknaden sett till intäkter från hårdvara. Bara Nordamerika och Västeuropa gav högre intäkter. Och allra bäst sålde alltså Xbox One.

Framgången för Microsofts konsol har sina förklaringar. Xbox 360 lyckades tack vare ett attraktivt prisläge slå PlayStation 3 med bred marginal. Xbox 360 hade en marknadsandel på hela 85 procent i regionen. Detta bygger Xbox One nu vidare på, även denna gång tack vare ett lägre pris. Detta är möjligt genom att Microsoft har tillverkning på plats och slipper importtullar. Sony förbereder tillverkning i Latinamerika för att kunna sänka priset, men frågan är hur lång tid det kommer ta för PlayStation att komma ikapp.

Mexiko, Brasilien och Argentina är de tre främsta marknaderna i Latinamerika. Mexiko är överlägset störst, och här dominerar Xbox One fullständigt. Under 2014 såldes runt 600 000 Xbox- och PlayStation-konsoler på regionens tre stora marknader. Xbox One stod för 75 procent av dessa. Endast i Argentina hade PS4 under 2014 en ledning, men det berodde på att den lanserades ett år före Xbox One där.

Globalt har PS4 ett tryggt försprång. Men för Microsoft finns det all anledning att se Latinamerika i allmänhet och Mexiko i synnerhet som bevis för att det faktiskt är möjligt för Xbox att vinna även utanför Nordamerika.