måndag 13 oktober 2014

Quantum Break något att se fram emot?


Tidsmanipulation har varit ett tema i flera av Remedys spel. Det var det i Max Payne-spelen och även i Alan Wake i form av en slow motion-funktion i striderna. Men i det kommande Xbox-exklusiva Quantum Break får manipulationen betydligt större utrymme.

Jag har inte varit ett dugg imponerad av det som hittills visats av Quantum Break. Men det material som nu släppts till allmänheten, och som i själva verket är lika gammalt som det som visades på E3 i somras, ger en bättre bild av spelet. Det ser inte alls så tokigt ut.

En sak är säker: Quantum Break kommer bli ett snyggt spel. Inget att oroa sig för där. Det som kan hindra detta från att bli mer än bara godkänd action är repetitiva strider och en fånig story. Och kanske karaktärerna. Hjälten Jack Joyce känns väldigt platt, nästan som en stapelvara från varlfritt actionspel som vi spelat de senaste 20 åren. Remedy kan skapa bra karaktärer, det visade de i Alan Wake. Jag hoppas att vi får se en djupare huvudperson i det färdiga spelet än vad som hittills antytts.

Quantum Break ska släppas till Xbox One någon gång under 2015. Givet att Remedy tog fem år på sig att utveckla Alan Wake kan jag tänka mig att en försening inte är osannolik. Och om det krävs för att göra ett bra spel fantastiskt, är det förstås värt väntan. Men ingen vet hur långt fram Remedy är i arbetet med sitt spel. Något releasedatum existerar inte.

Om spelet ska släppas nästa år kommer det bli under senhösten. Då gäller det att tajma releasen så att det inte släpps för nära Halo 5: Guardians. Ännu ett spel som lockar mig att köpa en Xbox One, för övrigt.