tisdag 28 oktober 2014

Sunset Overdrive får ett fint mottagande


Jag har inte haft några större förhoppningar på Insomniacs Xbox One-exklusiva Sunset Overdrive. Designen har sett gräslig ut, humorn verkat pinsam och spelmomenten väldigt enformiga.

Men nu när spelet skärskådats av världens recensenter är bilden överlag positiv. Betygen varierar från 6/10 hos Videogamer till 8 hos Gamespot och Eurogamer och 9/10 hos IGN och Polygon.
Gamerevolution gav det rent av 5/5.

De flesta tycks alltså positiva till Sunset Overdrive. Det lär inte hjälpa spelet att bli en storsäljare, tyvärr. Vilket gör att det liknar ett av många spel till Wii U: hyllat i spelpressen, osynligt på topplistorna.

Sunset Overdrive är ett lättsamt spel och inget som kommer att få alla tvekande kunder att slå till på en Xbox One i jul. Men det är ett nytt IP och ett som definitivt står ut i mängden av FPS- och sportspel till formatet. Sunset Overdrive är kort sagt precis vad Xbox One behöver.

Ju mer jag ser av spelet, desto mer sugen blir jag. Jag tror att detta färgglada spektakel är ungefär vad jag skulle behöva nu när mörkret tränger sig på, när temperaturen ute sjunker och det enda som hörs på kvällarna är kala björkkvistar som slår mot fönstret.

Problemet? Att jag valde att köpa en PlayStation 4 i stället för Xbox One. Jag vet att det är rätt val på sikt. Nästa år släpps Bloodborne, Tearaway Unfolded, The Order 1886 och (om vi har tur) Uncharted 4. Men just nu finns tyvärr inte så mycket att spela. Destiny var ett fiasko för mig, NHL 15 är inte alls särskilt bra. Jag underhåller mig för närvarande med den upphottade utgåvan av 2013 års bästa spel The Last of Us.

När PS4-racern Driveclub dessutom visade sig vara en besvikelse och Xbox One kontrar med Forza Horizon 2 kan jag åter igen fråga mig om det var så klokt att köpa PS4 nu.

Nåväl. Man kan inte få allt man pekar på hela tiden...