Nintendos onlineplan för Wii U är nämligen att lasta över ansvaret på utvecklarna själva. De kallar det "en mycket mer flexibel" modell. Nintendo of Americas karismatiske Reggie Fils-Aime förklarar:
"Med Wii U kommer vi att ta det här ett steg längre och skapa ett mycket mer flexibelt system som gör det möjligt för utgivare att själva komma med lösningar. Så i stället för att en utgivare har ett eget nätverk, vill att det ska vara den dominerande plattformen, och argumenterar med konsolutgivaren om att använda det, kommer vi att välkomna sådana initiativ från de bästa tredjepartsutgivarna."Jag funderar över varför Nintendo gör så här. Varför de aktivt väljer att vara tio år efter Microsoft? Xbox hade den bäst fungerande onlinetjänsten redan strax efter releasen 2001, Xbox 360 har i dag den mest moderna och tilltalande onlinetjänsten miljoner spelare villigt betalar för att få använda. Och det är inte bara Fils-Aime som är otydlig. Inte heller när Satoru Iwata uttalar sig om Nintendos onlinevision blir vi klokare.
Jag tror att Nintendo helt enkelt är ute på djupt vatten. De kan inte det här. De har inte haft någon sammanhållen onlineapproach ända sedan Gamecube, av oklart syfte, försågs med en bredbandsadapter. Detaljer kring exakt hur onlineupplägget för Wii U kommer att se ut kvarstår fortfarande, men det är inte svårt att redan nu se problem i att tredjepartsutvecklare som Electronic Arts, Ubisoft, Capcom och Konami själva ska erbjuda spelarna serverutrymme och en plattform för att spela sina spel online, ladda ned extramaterial och så vidare. Det blir dyrt och tar tid, vilket sannolikt gör att de helt avstår. Och spelarna riskerar att få en uppsjö av olika onlinetjänster i stället för en enda.
Det är inte direkt svårt att se fördelarna med Xbox Live och PlayStation Network. Nintendo ligger tio år efter. Vilket är lite som att sitta med ett en modemuppkoppling i dagens 100mbitsuppkopplade värld.