fredag 7 juni 2013

Konsumentmakt

Upprördhet, irritation och besvikelse. Tre ord som beskriver vad jag kände när Microsoft visat Xbox One den 21 maj.

Nu när företaget bekräftat många av de farhågor som funnits kring konsolen, saker som faktiskt inte är OK, känns det som att det är dags att börja visa lite konsumentmakt.

Det går faktiskt att påverka både företag och regeringar om man är tillräckligt många och högljudda. Problemet är att vi alltför sällan försöker. Som konsument finns det ett enkelt sätt att göra sin röst hörd - med plånboken. Genom att inte köpa saker gör vi ett statement. Och tro det eller ej - om vi inte handlar tjänar företagen inga pengar.

Eurogamer har en läsvärd artikel på ämnet under rubriken Microsoft kills game ownership and expects us to smile. Läs den. Och sprid denna bild. Den förklarar skillnaden mellan Xbox 360 och Xbox One. Ju fler som vet vad det är för konsol de förbokat eller planerar att köpa till jul, desto bättre.

Jag har inga stora förhoppningar om att Microsoft kommer att byta strategi. Deras prat om att de "lyssnar" på sina kunder är mest varmluft. Men vi kan alltid hoppas att de får lida för sitt sätt att behandla oss trogna gamers.