lördag 22 juni 2013

Microsoft tillbaka på ruta ett


Microsoft gjorde den största u-svängen i spelbranschens historia när företaget annonserade att det överger större delen av sin affärsidé med Xbox One, fem månader innan maskinen släpps (läs mer om detaljerna här).

Genom att plötsligt ta bort restriktionerna för hur vi kan sälja eller låna ut spel till Xbox One ville Microsoft undanröja det som många konsumenter upplevde som ett hinder för att köpa konsolen. Genom sin snabba omsvängning har Microsoft emellertid samtidigt skapat ett förtroendeproblem.

Efter att över en natt ha ändrat vitala delar i sin vision för Xbox One har Microsoft inte bara skapat förvirring, de har visat att även företagets mest tydliga och bergfasta uttalanden inte riktigt går att lita på. Allt kan förändras hur som helst, när som helst. Den friheten har visserligen alla företag, men det är få som genomför dem eftersom det kan slå tillbaka i form av förvirring.

Att plötsligt och oväntat byta fot ser aldrig särskilt bra ut, även om förändringen månne är till det bättre. Microsofts sidbyte kan nästan jämföras med scenariot att Nintendo efter sin katastrofalt förvirrande avtäckning av Wii U på E3 2011 hade sagt att eftersom ingen riktigt förstod vad Gamepaden var för något, tas den bort helt och hållet. Reggie Fils-Aime skulle i ett pressmeddelande ha sagt: "Vi försöker inte övertyga någon om dess funktionalitet. Vi tar bort den och hoppas att ni blir nöjda."

Nintendos trovärdighet hade tagit skada av en sådan manöver. Det är precis det som har hänt Microsoft. Efter att ha varit ett tydligt och pålitligt företag ända sedan releasen av den första Xbox 2001, har den amerikanska mjukvarujätten nu skapat en förtroendeklyfta mellan sig och miljoner tidigare trogna fans. Det kommer att ta tid att återvinna det förtroende som Microsoft hade innan den 21 maj i år.

Det troliga är ändå att vi om tre år knappt kommer att komma ihåg den dramatiska våren 2013, då Microsoft visade en konsol som såväl gamers som spelpress dissade för att sedan besluta att göra sin framtidskonsol lite mindre futuristisk och därmed också lite mer konsumentvänlig. Om Xbox One säljer bra, vilket det finns alla förutsättningar för att den kommer att göra i Europa och USA på sikt, är det få som kommer att minnas DRM och uppkopplingskrav. Eller Don Mattricks grodor om ubåtar och Xbox 360 för den delen.

Microsoft har nu fem månader på sig att måla upp en ny trovärdig strategi, ge Xbox One luft under vingarna, övertyga en förvirrad och skeptisk allmänhet om dess förträfflighet och förklara varför vi ska betala 100 dollar extra för en Kinect.

Endast för människor med en väldig stor TV-bänk.