lördag 15 juni 2013

Tack och hej, Microsoft

När Sega beslutat lägga ned sin hårdvarutillverkning och bara satsa på spel uppstod ett dilemma. Vad skulle jag spela på framöver?

Svaret blev Xbox. Microsoft kom som en frisk fläkt. Xbox var marknadens mest kraftfulla maskin, den hade inbyggd hårddisk och var förberedd för onlinespel via bredband. I dag skulle den ha kallats "framtidssäkrad". Dessutom fick Xbox den generationens kanske viktigaste konsolspel, ett spel som blivit inspiration till mängder av FPS fram till i dag - Halo.

Xbox fick ett kort liv. Microsoft trodde att om de bara fick ett försprång mot Sony och Nintendo skulle nästa konsol bli marknadsledande. Så de skar av livlinan för Xbox och lanserade Xbox 360 i november 2005. Framgångarna för Microsofts konsol har gjort att vi nästan glömt vilka stora bekymmer de hade i början. Det beräknas att mer än varannan Xbox 360 fick returneras på grund av det ökända Red Ring of Death. Microsoft utökade garantitiden och löste så småningom problemet - anmärkningsvärt nog utan att tappa kundernas förtroende.

Sedan 2005 har jag fått ta del av massor av fantastiska spelupplevelser på min Xbox 360, spel som tunga Halo 3, supersnygga Halo 4, skrämmande Condemned, vindsnabba Project Gotham Racing 3, stämningsfulla Alan Wake, nyskapande BioShock, grymma Sleeping Dogs, futuristiska Mass Effect, mysiga Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, poetiska Child of Eden, klängiga Assassin's Creed och mästerliga BioShock Infinite. Jag har fortfarande en bit kvar innan jag hunnit komma ikapp och kommer därför att spela på min Xbox 360 även under 2014.
Jag har verkligen uppskattat det Microsoft har gjort med Xbox 360. De har uppdaterat gränssnittet flera gånger, alltid i rätt riktning. Kinect är ett utskällt men icke desto mindre roligt tillbehör. Och när jag spelar BioShock Infinite eller Halo 4 känns Xbox 360 varken uttjänt eller omodern.

Xbox började långsamt men tog sig och sålde till slut bättre än Gamecube. Xbox 360 var en defekt produkt när den lanserades och fick en trevande start, men har snart sålt i 80 miljoner ex. Xbox One har sågats av både spelpress och spelare innan den ens lanserats. Men precis som i fallet med sina två tidigare konsoler lär Microsoft rida ut även denna storm och till slut summera en framgångsrik spelkonsol.

De kommer dock att få göra det utan mig den här gången. Avtäckningen av Xbox One den 21 maj var en gigantisk besvikelse. Microsofts vision är konsumentfientlig, begränsande och arrogant. Att inte kunna låna ut sina spel, sälja dem vidare och heller inte spela dem när man själv vill är oacceptabelt. Något som har varit enkelt har nu komplicerats utan att vi som konsumenter får något för det. Detta gynnar bara Microsoft, ingen annan. Att Xbox One har byggts helt och hållet runt Kinect hjälper inte heller.

Alla uppvisade spel på årets E3 till trots har min uppfattning om Xbox One inte förändrats. Därför har jag nu förbokat en PlayStation 4. Det är viktigt att Sony, som valt en mer konsumentvänlig strategi, får stöd. PS4 blir den blott andra konsolen jag släpar hem på releasedagen. Den första hette Xbox och det var i mars 2002.

Jag kommer att sakna Halo. Jag kommer även att sakna marknadens bästa handkontroll. Men det kan inte hjälpas. Det Microsoft som skämde bort mig med enkelhet och kvalitet, och som fick en trogen kund som tack, vill tydligen inte veta av mig längre.

Jag måste därför säga tack och hej till Microsoft nu. Ni har missbrukat mitt och andra trogna kunders förtroende genom att välja denna väg med Xbox One. Det enda sätt på vilket jag kan protestera mot detta är att inte köpa er produkt.

Tack för elva roliga år.

Läs även Gamesindustry: The Xbox One question: Why did they do it?

Releasedagen är inte avslöjad ännu. Men före jul har Sony lovat att det blir.