lördag 25 januari 2014

Halo är inte lika viktigt längre


Jag köpte Xbox på den svenska releasen för Halo. Skälet till att jag lade ut 5000 kronor på en spelkonsol (paketet med DVD-kontroll och spel kostade mig 6700 kr, ett belopp jag aldrig skulle betala i dag) var främst Bungies mästerverk.

Jag gillade inte ens FPS då. Men på något sätt anade jag att Halo var annorlunda än alla grå korridorslaktare där ute. Jag såg hyllningarna, läste recensionerna. Och föll pladask, jag också.

Det ska i rättvisans sägas att jag köpte konsolen även för att spela Project Gotham Racing, den andliga uppföljaren till Metropolis Street Racer. Men det var Halo som gjorde störst intryck på mig, och som lockade folk till Xbox.

Halo 2 var ett antiklimax. Så efterlängtat och samtidigt så trasigt. Spelet var egentligen inte färdigt när det släpptes, och det märktes (även om vi var många som inte ville se det då). Halo 3 var fantastiskt, tjocktarmsbanan till trots. Halo: Reach var ett väldigt bra spel. Men jag saknade Master Chief och dessutom såg Reach ganska daterat ut.

Halo 4 är ett av förra generationens snyggaste spel.

Sedan kom 343 Industries Halo 4. Jag undrade varför Microsoft inte ville vänta med att släppa detta till nästa konsol. Men det vi fick var ett snyggare, hårdare och tuffare Halo än tidigare. Spelet lät maffigt och såg fantastiskt ut. 343 krämade mer ur min Xbox 360 än jag någonsin trodde var möjligt (recensionen finns här). På många sätt var Halo 4 det definitiva Halo-spelet.

Men jag måste erkänna att jag aldrig har gått tillbaka och varvat spelet efter att ha klarat det. Det känns inte särskilt... relevant. Fler verkar känna likadant. Jag undrar därför om detta är ett symptom på varumärket Halos nedgång, på dess eroderade attraktionskraft.

Om dess popularitet är på väg att dala, och dess värde som varumärke är på väg att devalveras när vi får välgjorda FPS varje år, spel som tagit de välgjorda bitarna från Halo och gjort dem till sina egna.

Halo var en gång i tiden Microsofts viktigaste köpargument. Det var därför vissa valde Xbox framför PlayStation. Så är det inte längre. Det är fortfarande ett av de starkaste korten, och säkert tillräckligt för seriens trogna fans att öppna plånboken. Men kärleken rostar för de flesta, och om nästa del i rymdsagan ska locka köpare måste det bli något alldeles extra.

Microsoft lovar ett nytt Halo redan i år. Till Xbox One. Det kommer säkert se helt fantastiskt ut. Jag kommer förmodligen bli sugen. Men skillnaden jämfört med 2002 är att jag inte kommer att lägga ut 5000 kr för att spela det.

Jag vet inte om Halo någonsin kan bli så där viktigt för mig igen. Det känns inte så.

Kommer Halo kunna bli lika stort till Xbox One 
eller har dess bäst före-datum passerat?