lördag 18 januari 2014

Nintendo behöver en ny strategi - men vilken?


Nintendo-bossen Satoru Iwata sitter i den berömda heta stolen efter att Nintendo slaktat sina försäljningsmål för detta räkenskapsår och nu räknar med en rörelseförlust för tredje kvartalet i följd.

Nintendos stora satsning under denna generation, Wii U, har varit en död fisk på marknaden i ett helt år. Efter en lyckad lansering i november och december 2012 tog försäljningen tvärstopp efter nyår. Nintendos ledning har hållit god min utåt och sagt att ökningen kommer bara fler spel släpps.

Men vägen mot katastrof har varit utstakad under hela fjolåret. Tredjepartsutvecklarna såg sina spel floppa och drog tillbaka sitt stöd. Stora återförsäljare slutade saluföra konsolen.

Efter att ha sett siffrorna för årets två viktigaste månader tog Iwata bladet från munnen och pratade med pressen.

Satoru Iwata säger att en förändring i företagsledningen inte är aktuell. Han sitter därmed kvar, åtminstone i några månader till. Detsamma lär gälla Nintendo of Americas pratkvarn Reggie Fils-Aime. Men andra förändringar kommer bli nödvändiga. Iwata nämner hur Nintendo nu måste börja titta på en ny affärsstrategi. Ett sådant möte ska hållas den 30 januari.

Vad innebär detta konkret? Kommer Nintendo sluta utveckla egen hårdvara och satsa på Sonys och Microsofts plattformar? Michael Pachter föreslår att de lägger ned Wii U och släpper sina spel till PlayStation 4 och Xbox One samtidigt som de utvecklar en ny plattform. Det är en idé som knappast är särskilt tilltalande för Nintendo, och som egentligen inte har någon logik alls.

Troligare är att de tittar på hur deras välkända varumärken även kan bli tillgängliga på mobila plattformar. Sony planerar ju att med PlayStation Now göra PlayStation-spel tillgängliga på surfplattor, mobiler och datorer. Allt med en uppkoppling.

Nintendo har tidigare ruskat på huvudet åt en sådan strategi, men företagets läge är så pass bekymmersamt att något måste göras. Det handlar inte bara om att Iwata, vilket han också erkänner, fullständigt missbedömde marknaden under utvecklingen av Wii U. Även tämligen framgångsrika 3DS missar försäljningsmålen.
Nintendo behöver moderniseras eller på sikt gå under. Företaget har visserligen gott om pengar på banken, men det investerare vill se är en vinst i varje kvartalsrapport. Inte glänsande medaljer från gamla segrar. Därför bör Nintendo se detta som en möjlighet att omstrukturera sin verksamhet. Frågan är om de kan bli så moderna och relevanta som krävs.

Jag tror inte att Nintendo har några planer på att bli ett mjukvaruföretag. Kanske är svaret en plattform i stället för två. Då kan de lägga alla resurser på denna och bli mer effektiva. I dag är argumenten för att köpa Wii U och 3DS i hög grad desamma. De konkurrerar indirekt med varandra.

Vi lever i väldigt föränderliga tider som har knuffat omkull både Nokias mobiltelefonverksamhet och det tidigare så framgångsrika Blackberry. Gemensamt för dem var att de inte i tid uppfattade vad marknaden efterfrågade. I en så kapitalintensiv bransch resulterar det väldigt snabbt i miljardförluster, just det som Nintendo spår nu. Sedan är det oerhört svårt att komma ikapp. Nokia släppte utmärkta smarttelefoner med Windows. Men konsumenterna hade redan vant sig vid Ios och Android.


Det är positivt att Nintendo nu öppet medger att de behöver förändras och utvecklas. Det finns ett antal tänkbara vägar att ta för dem nu.

1) De utvecklar en ny stationär spelkonsol och fasar ut Wii U under 2015. Samtidigt utvecklar de en efterföljare till 3DS, som väntas sälja mindre under detta räkenskapsår än förra. De skapar en modern plattform som lever upp till konsumenters krav på hårdvara och onlinetjänster.

Problem: Utan stöd från tredjepartsutvecklare är det svårt att lyckas i dag. Här har Nintendo dessvärre ett mångårigt arv att göra upp med. Wii är den enda konsolen i modern tid som fått bra tredjepartsstöd. Att vinna tillbaka deras förtroende efter ett debacle som Wii U blir inte lätt. Och har Nintendo verkligen kunnandet och kapaciteten att skapa en tjänst som konkurrerar med Xbox Live och PS Network? Vi har inte sett något av det än.

2) De drar lärdom av misstagen från kombinationen Wii U och 3DS och satsar allt på en ny plattform. Denna kan kopplas till TV:n men också fungera som bärbar spelenhet. Den fungerar utmärkt för den som vill ha en modern surfplatta med fokus på spel.

Problem: Den riskerar att bli en av många plattformar som kan göra ungefär samma sak. Kvar blir då endast det argument som Nintendo alltid har haft, nämligen att du måste köpa deras konsol för att spela deras spel. Och det har inte räckt långt för Wii U. Dessutom är frågan hur pass mycket betalt Nintendo kan ta för spelen till en sådan plattform.

3) De utvecklar en ny stationär konsol men börjar också släppa vissa spel till smarttelefoner och surfplattor. Nästa Super Mario släpps även till Android och Ios.

Problem: Se 1 och 2. Eftersom Nintendo sannolikt aldrig kommer kunna erbjuda en lika stabil och kompetent onlineservice som sina konkurrenter, måste en ny stationär konsol erbjuda något väldigt unikt om folk ska nappa. Och att släppa välkända spelserier till Ios och Android riskerar att minska suget efter Nintendos egen plattform.

4) De inser att de aldrig kan tävla med Sony och Microsoft vad beträffar kapaciteten i moderna onlinetjänster och slutar konkurrera på den stationära marknaden. I stället fokuserar de helt på den bärbara marknaden med en ny modern konsol, och tar sig in som en stor aktör på mobilmarknaden med enklare pussel- och partyspel.

Problem: Nintendo lägger alla ägg i en korg. Att lägga ned den stationära konsolutvecklingen är ett definitivt beslut. Om Nintendo inte lyckas konkurrera på de bärbara sidan i framtiden, återstår bara att lägga ned all hårdvarutillverkning. Givet hur tungt PS Vita har det och att 3DS inte alls är samma framgång som DS var, finns tvivel kring potentialen i en framtida bärbar Nintendo-konsol.

Slutsatser
Inget av ovanstående scenarion är okomplicerat. Om Iwata menar allvar med att Nintendo ska titta närmare på hur de kan utnyttja den växande mobilspelsmarknaden uppstår samtidigt nya problem.

Men Nintendo har inget val. De måste sluta låtsas som om det fortfarande är 1999 och lägga fram en ny affärsstrategi som möter de krav som dagens konsumenter har. Wii U var ett misslyckat koncept från första början. Det har Iwata, mer eller mindre, medgett nu. Han missbedömde marknaden, i synnerhet utanför Japan.

För att kunna konkurrera med Sony och Microsoft måste Nintendo ta sjumilakliv i sin utveckling. Det tror jag blir svårt, såvida de inte samarbetar med ett annat multinationellt företag som har kunnandet de själva saknar. Det som återstår är annars att komma på ett unikt spelkoncept som ingen annan har tänkt på eller lyckats med. Det var så Wii blev populär. Men kan de lyckas med det - igen?