onsdag 8 januari 2014

En ny generations vinnare och förlorare


Den nya generationen har fått en kalasstart med över sju miljoner sålda enheter på sex veckor (3 miljoner Xbox One, 4,2 miljoner PlayStation 4). Det är ett glädjande besked som lär tysta de som såg Wii U:s svaga försäljning som ett tecken på spelkonsolernas förestående död.

Om vi ska räkna sålda enheter kan dock branschen kommer att krympa jämfört med föregående generation. Varken Xbox One eller PS4 har den casual appeal som Wii hade. Xbox 360 och PlayStation 3 har nått 80 miljoner sålda. Men hur många av de 100 miljoner som köpte Wii finns kvar som presumtiva kunder i dag? De har inte gått och köpt en Wii U i alla fall.

Vi kan därför inte helt skaka av oss påståendet att smarttelefoner, surfplattor och spel i sociala medier konkurrerar om spelares uppmärksamhet, och synnerligen framgångsrikt därtill.

Men att både Sony och Microsoft har fått en smakstart denna gång, särskilt om vi betänker att båda drogs med bekymmer när de lanserade PS3 respektive Xbox 360, står utom tvivel. Sony kan komma att sälja 6-7 miljoner PS4 innan räkenskapsårets sista kvartal (31 mars) ska summeras. Det är bättre än alla förväntat sig. Och Microsoft verkar mirakulöst nog ha skakat av sig de pinsamheter som företaget ägnade sig åt under vår och tidig sommar.

Samtidigt är det viktigt att minnas att detta inte är en tuppfajt, även om det kan framstå så när forumiter jämför försäljningssiffror och tycker att Microsoft är "ägda" för att Sony sålt 1,2 miljoner fler enheter.

Sony säljer varje PS4 till en liten förlust. Microsoft tjänar tvärtom, som jag förstått det, en liten summa på varje såld Xbox One. Och så länge den säljer så bra som den gör nu, kan de nog acceptera att Sony råkar sälja fler konsoler. Xbox-spelarna är dessutom mer vana vid att betala för sig när de ska spela online. Microsoft kommer att tjäna mer pengar, vilket i slutändan är det viktigaste. Om försäljningen skulle sjunka drastiskt kan Microsoft emellertid använda prisverktyget för att komma med i matchen igen. Det har de gjort förut, och till skillnad från Sony har de råd att göra det.

Samma logik måste vi använda när vi bedömer Nintendos Wii U. Den är redan på väg att passeras i total försäljning av PS4. Efter sex veckor. Det är förnedrande för ett företag som dominerade förra generationen och haft en hög svansföring genom att dissa konkurrenterna inför denna. Men vi måste åter igen titta på inkomsterna. Det är därför jag inte tror på några dramatiska prissänkningar på Wii U under 2014.

Nintendo förlorade lite pengar på varje såld Wii U när den lanserades. Sedan dess har de sänkt priset med 50 dollar. Produktionskostnaderna brukar gå ned, vilket möjliggör större marginaler. Men exakt hur de har förändrats under året som gått vet bara Nintendo. Om kostnaderna faller och priset hålls uppe kan Nintendo tjäna pengar på varje såld Wii U. I takt med att formatet får fler spel kan alltfler börja se konsolen som en vettig alternativ plattform vid sidan av Xbox One eller PS4.

Wii U kommer förmodligen stabilisera sig på låga nivåer och genomgå toppar när spel som Mario Kart 8, nya Super Smash Bros. och X släpps. Lägg därtill attraktiva bundlingar med Super Mario 3D World respektive Mario Kart 8 framöver, vilket kan ge en tillfällig skjuts.

Nintendo bryr sig inte om marknadsandelar, och är i det avseendet prestigelösa. De kan se på när Micorosft och Sony priskrigar mot varandra och, kanske, i slutändan räkna hem en nätt vinst på Wii U, trots allt. Som de gjorde med Gamecube, en konsol som fick storstryk av PlayStation 2 men också fick se sig slagen i försäljning av förlustprojektet Xbox.

Men i slutändan är det förstås så, att när Nintendo sannolikt går från 100 miljoner sålda Wii till runt 15 miljoner Wii U kommer det, oavsett eventuella vinster, att ses som ett sällan skådat misslyckande.