måndag 13 januari 2014

Utvecklare beskriver ett efterblivet Nintendo


En anonym tredjepartsutvecklare som arbetade med ett spel till releasen av Wii U har beskrivit hur det var att samarbeta med Nintendo. Källans beskrivning kan förklara varför så få vill utveckla till formatet.

Man måste läsa hela artikeln för att få en bild av hur allvarlig kritik denna utvecklare riktar mot Nintendo. Det handlar om dels om en tekniskt svag maskin och ett antikt operativsystem. Enligt källan presenterade Nintendo en maskin med svagare hårdvara med syftet att den först och främst skulle vara tyst. Därtill kommer dålig information och bristfälligt stöd från Nintendo under utvecklingen till konsolen.

Frågor på mejl tog en hel vecka att besvara. Förklaringen var att de måste översättas från engelska till japanska och sedan skickas till Japan. Därefter måste svaret översättas tillbaka till engelska. Detta tog alltså en vecka varje gång, enligt källan.

I en av de mer tragikomiska passagerarna berättas hur utvecklarna haft frågor om Nintendos onlinelösning och lagt förslag, utifrån erfarenheter med Microsofts Xbox Live och Sonys PlayStation Network. Nintendo förstod inte vad de menade, och förklaringen till detta var ganska förbluffande:
"We got the chance to talk to some more senior people in Nintendo, via a phone conference, as they were gathering feedback on our development experiences and their toolchain. 
The discussion started off well enough and covered off our experiences with the hardware and (slow) toolchain and then we steered them towards discussing when the online features might be available. We were told that the features, and the OS updates to support them, would be available before the hardware launch, but only just. There were apparently issues with setting up a large networking infrastructure to rival Sony and Microsoft that they hadn't envisaged. 
This was surprising to hear, as we would have thought that they had plenty of time to work on these features as it had been announced months before, so we probed a little deeper and asked how certain scenarios might work with the Mii friends and networking, all the time referencing how Xbox Live and PSN achieve the same thing. At some point in this conversation we were informed that it was no good referencing Live and PSN as nobody in their development teams used those systems (!) so could we provide more detailed explanations for them?"
Kan detta stämma? Kan Nintendo verkligen vara så inåtvända att de över huvud taget inte testat konkurrerande konsolers onlinetjänster? Tyvärr tror jag att denna anonyma källa har beskrivit tämligen väl hur Nintendo fungerar.

Sedan artikeln publicerades har andra utvecklare kommit med inlägg som motsäger denna anonyma källa, exempelvis när det gäller dåligt stöd från Nintendo. Det är förstås fullt möjligt, till och med troligt, att Nintendo blivit bättre på detta sedan den kaotiska tiden före lanseringen av Wii U. Men det gör inte resten av kritiken mindre relevant.

Så här har nog Nintendo alltid fungerat. Det är ett konservativt japanskt företag som lever i sin egen lilla värld. Överlag har det gått väldigt bra. Nintendo har lyckats på sina egna premisser, och trots vissa snedsteg har företaget alltid lyckats visa vinst. Tills nu. Mot slutet av Wii:s livstid noterade Nintendo sin första förlust i bolagets historia. Sedan Wii U lanserades har endast en gynnsam växelkurs varit skillnaden mellan svarta och röda siffror. Allt tyder på konsolens andra jul inte var särskilt lyckosam.

I dagens föränderliga värld där storheter som Nokia (mobildelen) och Blackberry på kort tid kan gå i putten lever Nintendo farligare än i tidigare generationer. Företag måste anpassa sig blixtsnabbt för att överleva i dag. De måste ständigt ligga steget före konkurrenterna, och om de inte gör det vara beredda att byta fot, ömsa skinn.

Till skillnad från Sony och Microsoft har Nintendo inget annat att falla tillbaka på. Detta är vad de gör. Inget annat. Om Nintendo misslyckas med att vara relevant som konsoltillverkare återstår bara en sak: att lägga ned hårdvarutillverkningen och satsa helhjärtat på spel.

Många har stakat ut den vägen för Nintendo. Men det lär dröja innan företaget väljer att ta den.