tisdag 16 juni 2015

En väldigt speciell dag


Det blev en stor dag. En speciell dag. Jag vaknade upp till nyheten att Shenmue III utannonserats. Hela dagen har nästan varit som ett töcken.

Det har gått 14 år sedan jag spelade Shenmue II för första gången. Jag satt på mitt studentrum och njöt av äventyret. Dreamcast var en död plattform vid det laget, men det spelade ingen roll. Jag spelade världens bästa spel.

Shenmue gjorde mig intresserad av Kina. Jag besökte landet några år senare, beslöt att lära mig språket och på den vägen vandrade jag rakt in i famnen på kvinnan som kom att bli min fru. Utan Shenmue hade vi sannolikt aldrig träffats. Därför känns detta större än bara en efterlängtad spelrelease. Det känns som om en cirkel sluts.

Reaktionerna på utannonseringen är nästan obetalbara. Det visar hur mycket de där två spelen betydde för många. GameTrailers sändning, i vilken Michael Huber helt tappar kontrollen, kommer att bli en klassiker. Jag hade reagerat likadant. Väl på plats på E3 kom tårar från vissa när det stod klart att det verkligen var Shenmue III, en riktig uppföljare, det handlade om.

När Dreamcast försvann dog även planerna på ett tredje spel. Yu Suzuki hade slösat bort alldeles för mycket av Segas pengar. Sedan dess har han förpassats till spelbranschens utmarker, långt ifrån de mångmiljonprojekt han tidigare ansvarat för. Sedan några år tillbaka driver han en egen liten spelstudio med fokus på mobilprojekt.

Jag har dragit mitt strå till Shenmue III-stacken.

Yu Suzuki vill ha två miljoner dollar för att göra Shenmue III. Han fick in de pengarna på mindre än nio timmar - ett nytt Kickstarter-rekord. I skrivande stund är den insamlade summan uppe i 2,6 miljoner. Men dessa pengar räcker knappast för att göra ett nytt Shenmue. Vi ska minnas att originalet kostade runt 50 miljoner dollar på slutet av 90-talet.

Det måste således finnas en finansiär bakom projektet. Kanske en finansiär som först vill se hur stort intresset är innan den pumpar in pengar. Kanske Sony. Låt oss hoppas det. Det var i alla fall Sony som fick sola sig i glansen av Suzukis avslöjande, vilket jag unnar dem (uppdatering: Sony har bekräftat att de "hjälper till" att skapa spelet).

Jag hade gett upp hoppet. Ville inte tro längre. Men den där speciella dagen kom till slut. Sagan får ett slut, och även om det kommer dröja i ytterligare två år är jag gladare i dag än jag varit på länge. Två år är ingenting. Vi Shenmue-fans har nämligen svart bälte i att just vänta.

En tech-demo är allt vi fått se hittills.
Räkna med att få se mer på nästa års E3.