tisdag 16 juni 2015

E3: Shenmue III går till Kickstarter


Jag nyper mig i armen. Jag kissar på mig lite grand. Och erkänner: jag hade fel. Och det är så skönt att ha fel ibland. Både The Last Guardian och Shenmue III var en del av Sonys E3-konferens. Det sistnämnda i form av ett Kickstarter-projekt.

Shenmue III. Bara namnet har fått folk att skratta och fans att gråta. Det fanns ju ingen möjlighet att detta stora projekt någonsin skulle kunna bli finansierat. Kickstarter, har många föreslagit. Nej, så mycket pengar går inte att samla in, har andra sagt.

Nu händer det. Yu Suzuki tar Shenmue III till Kickstarter. Han begär två miljoner dollar och insamlingen går bra så långt. En miljon dollar samlades in på 1 timme och 45 minuter.

Jag tror dock att spelet behöver betydligt mer än två miljoner för att bli vad Shenmue ska vara - stort och storslaget. Risken är att det blir episodbaserat och att varje del måste finansieras via Kickstarter. Nåväl. Det är petitesser just nu.

För den som inte var med närt det begav sig, aldrig har spelat Shenmue på Dreamcast och inte gått och ömsom längtat efter en avslutning, ömsom plågats över tanken på att den aldrig kommer, går det nog inte att förstå hur stort detta är.

Shenmue III, om det får sin finansiering, ska släppas till PC och PS4 i december 2017. Ja, det är ett tag dit.

Se trailern här. Och donera till kampanjen här.